Samen zijn we BVCB - Verenigingstaken BVCB seizoen 2024 - 2025
Beste leden en ouders van junior leden van BVCB,
In augustus 2024 heeft het bestuur van BVCB het beleid ten aanzien van de verenigingstaken voor haar leden en ouders van junior leden (opnieuw) vastgesteld. Hierna volgt dit beleid in detail. Mocht je vragen hebben dan kun je die richten aan de vrijwilligers inzet commissie van BVCB via mailadres vz-vrijwilligers@bvcb.nl of telefoonnummer 0621500239.
Iedere senior speler dan wel ouder van een spelend jeugdlid wordt geacht zichzelf in te schrijven voor verenigingstaken. Indien zich te weinig vrijwilligers aanmelden voor de diensten, houdt het bestuur zich het recht voor om mensen zelf in te delen. Indien iemand dan niet kan, zal zelf voor vervanging gezorgd moeten worden.
BVCB werkt reeds sinds het seizoen 2019-2020 met één systeem voor zowel haar ledenadministratie als de inzet van leden voor (verplichte) verenigingstaken. Dit systeem heet sportlink en de voetbal.nl app is gelinkt aan dit systeem. Hiermee kunnen leden dan wel ouders van spelende jeugdleden via hun smartphone hun verenigingstaken zelf inplannen en herplannen. Deze app is te vinden in Googleplay store en de app store van Apple. Voor eventuele vragen hieromtrent en je inloggegevens (email adres dat je aan BVCB hebt gegeven) kun je contact opnemen met Ed Hulshof, verenigingsmanager van BVCB via verenigingsmanager@bvcb.nl
Algemeen beleid te aanzien van verenigingstaken
BVCB is een vereniging met circa 1000 leden. Dit is de grootte van een behoorlijk bedrijf, echter, de BVCB organisatie draait voor het overgrote deel op vrijwilligers. Alleen de verenigingsmanager is een betaalde kracht. De rol van de verenigingsmanager is het operationeel aansturen van de organisatie en het zelf uitvoeren van een aantal taken. Alle overige taken worden uitgevoerd door vrijwilligers, waaronder het bestuur, de commissies, trainers, leiders, barbezetting
Het beleid wordt vastgesteld door het bestuur en wordt uitgevoerd – naast en samen met de verenigingsmanager - door verschillende commissies. Naast commissies zijn er natuurlijk veel trainers noodzakelijk, coaches en scheidsrechters (zie in de bijlage de lijst met commissies). BVCB heeft als hoofdregel dat ieder senior lid en iedere ouder van één of meer junior leden ieder jaar een aantal uur verenigingstaken moet uitvoeren. En als dat niet wordt gedaan of kan worden gedaan, kan betreffend lid zijn of haar verenigingstaken afkopen. Dat willen we niet. We willen dat zoveel mogelijk mensen zich inzetten voor onze vereniging, maar het is wel zo eerlijk om diegene die niet bijdragen aan de vereniging, ten minste financieel een bijdrage te laten leveren, aangezien bepaalde taken wel uitgevoerd dienen te worden.
Het minimaal aantal uur dat ieder senior lid dan wel ouders van één of meer junior leden zich moet inzetten voor BVCB voor het seizoen 2024-2025 is vastgesteld op 12 uur.
Daarnaast willen we dat (ouders van) nieuwe leden het eerste jaar zoveel mogelijk verenigstaken gaan doen in commissies en niet in bartaken. Hiermee stimuleren we het verenigingsleven en hopen we dat commissie taken ook na het eerste jaar van deelname worden doorgezet.
Indien leden zich niet voor eind november hebben opgegeven voor een bepaalde taak, zal de afkoopsom voor het hele jaar per december 2024 dan wel januari 2025 worden gefactureerd en worden geïncasseerd middels een automatische incasso. Indien in de resterende maanden van het voetbalseizoen alsnog aan de verenigingstaken wordt voldaan, zal aan het einde van het seizoen het relevante bedrag worden terugbetaald. Indien de afkoopsom niet wordt voldaan (bijvoorbeeld door een stornering) dan zal betreffende speler geen wedstrijden meer mogen spelen tot het moment dat de afkoopsom alsnog is voldaan. Tevens zal een blokkade worden gezet op de overschrijving naar een eventuele nieuwe vereniging.
Specifieke regels ten aanzien van verenigingstaken van BVCB seizen 2023-2024
Ieder spelend lid - voor junior leden betreft dit de ouder(s) - dient per seizoen 2024-2025 minimaal 12 uur verenigingstaken uit te voeren. Dit kan in de vorm van:
- Bestuurstaken; als je geïnteresseerd bent in een bestuurstaak, graag contact opnemen met onze voorzitter Ronald Helder op telefoonnummer 0627097651 of emailadres voorzitter@bvcb.nl;
- commissie taken; (ouders van) nieuwe leden worden geacht minimaal het eerste jaar van lidmaatschap bij BVCB de verenigingstaken uit te voeren in een commissie; zie de bijlage bij dit beleidsdocument met een lijst van commissies en namen en telefoonnummers van de voorzitters van deze commissie;
- Trainer van een team; je bent trainer van BVCB en voldoet aan het volbrengen van je verenigstaken indien je minimaal 80% van de weken dat er getraind wordt gedurende één seizoen minimaal 1 avond per week training geeft; een keer invallen als trainer tijdens een training geldt dus niet als het (deels) voldoen aan je verenigingstaak;
- Coach van een team: per team kan er maximaal 1 coach zijn en deze coach coacht het team minimaal 80% van de keren dat er een wedstrijd wordt gespeeld;
- Scheidsrechter: je bent een vaste scheidsrechter en voldoet aan het volbrengen van je vrijwilligerstaken als je minimaal 80% van de keren dat er thuis een wedstrijd wordt gespeeld scheidsrechter bent;
- Grensrechter: je bent vaste grensrechter en je voldoet aan het volbrengen van je vrijwilligerstaken indien je minimaal 80% van de wedstrijden per seizoen – zowel voor uit- als thuiswedstrijden – grensrecht bent; per team mogen maximaal 2 personen zich inschrijven als grensrechter;
- Bardienst of gastheerschap: een bardienst of gastheerschapdienst duurt 3 tot 4 uur en je moet minimaal 3 diensten draaien. Indien je bijvoorbeeld maar 1 dienst hebt gedraaid, wordt je afkoopsom 2/3 van 125 euro.
Indien een spelend lid (of ouder van spelende junior leden) onverhoopt niet meer kan op reeds ingeschreven diensten, is dit lid zelf verantwoordelijk voor het regelen van vervanging; indien een lid niet komt opdagen voor een ingeschreven dienst (dan wel zijn/haar vervanger), wordt een boete van 45 euro verhaald én het betreffende spelende lid automatisch op de afkooplijst geplaatst en wordt de afkoopfactuur verstuurd.
Afkoopbeleid
- als een lid of ouders van junior leden geen van de hiervoor genoemde verenigingstaken heeft opgepakt voor eind november 2024, wordt degene op de afkooplijst geplaatst.
- Indien alsnog later in het seizoen verenigingstaken worden uitgevoerd, wordt het afkoopbedrag naar rato van de inzet aan het eind van het seizoen teruggestort naar het betreffende lid.
- Indien niet betaald wordt en aanmaningen moeten worden verstuurd, wordt per aanmaning het bedrag met 10 euro verhoogd. Indien na 2 aanmaningen niet is betaald, wordt de speler geblokkeerd in sportlink en wordt een financiële blokkade ingesteld om overgang naar andere clubs zonder betaling te voorkomen.
- Indien iemand in het seizoen 2023-2024 op de afkooplijst van BVCB stond, staat hij/zij automatisch ook op de afkooplijst voor het seizoen 2024-2025 . Alleen na inschrijving voor minimaal 3 vrijwilligersdiensten via het digitale systeem van BVCB dan wel aanmelding en accordering door BVCB van commissie- of bestuurstaken, zal dit spelend (jeugd)lid van de afkooplijst afgehaald kunnen worden.
- De afkoopfactuur voor het seizoen 2024 - 2025 zal in de maand december 2024/januari 2025 worden verstuurd en geïncasseerd middels een automatische incasso.
BIJLAGE: BVCB bestuur en commissies
BVCB kent verschillende commissies en een bestuur. Zie hieronder de lijst met bestuursleden en bestuurstaken, commissies en contactpersonen. Mocht contact op de één of andere wijze niet lukken, dan kun je altijd contact opnemen met Paul van de Loo op telefoonnummer 0621500239 .