• Herman Hell: “Wij zijn geen eigenaar van de horeca, wij mogen er een tijdje op letten".

  • Herman Hell: “Wij zijn geen eigenaar van de horeca, wij mogen er een tijdje op letten".

    Sinds het najaar van 2022 heeft BVCB er een opvallende sponsor bij: Hell’s Kitchen Horeca Groep. Eigenaar, founder van deze horecaonderneming met 12 cafés en restaurants is Hoeksenaar Herman Hell. Wie is de man achter dit toonaangevende horecabedrijf, dat zichzelf ambitieus, professioneel en eigenwijs noemt?

    Om de hier boven gestelde vraag te beantwoorden en nader kennis te maken met Herman Hell, hebben we afgesproken in zijn stijlvolle bungalow in Bergschenhoek. Als het hekwerk op afstand wordt geopend, klinkt het: “Papa is nog niet thuis, maar hij komt er zo aan”. Het is de dochter van Herman Hell, die open doet. Het is tekenend voor het drukke, soms hectische bestaan, van één van de toonaangevende zakenmensen in de Rotterdamse horeca. Even typerend is de wijze waar hij even later thuis komt. Al telefonerend, komt hij de trap op naar de ruime woonkeuken, waar ons gesprek plaats vindt.

    “Sorry, hoor, klinkt het verontschuldigend, maar dit ging over de organisatie rondom het aanstaande kampioenschap van Feyenoord. Het is ontzettend lastig om een passend draaiboek op te stellen, omdat we gewoonweg niet weten wanneer Feyenoord daadwerkelijk kampioen wordt”.

  • Via zoon Mats bij BVCB

    Als zoonlief Mats 5 jaar oud is, wordt hij aangemeld als lid bij BVCB. Hij gaat dan spelen bij de Mini F. Inmiddels speelt Mats in de BVCB JO14-1. “Hij heeft meer talent dan zijn vader, bekent vader. Herman speelde zelf een aantal jaren in de jeugd van Leonidas, maar stopte voor hij senior werd. Het voetbal pakt hij weer op in zijn studententijd en gaat met een vriendenelftal voetballen bij NOC.

    De in Rotterdam geboren horecaondernemer vindt het heerlijk om bij zijn zoon te gaan kijken. Bijna iedere thuiswedstrijd is hij van de partij. Ook bij uitduels probeert hij zoveel mogelijk aanwezig te zijn. “Maar ik ga ook regelmatig bij Piet kijken, die hockeyt. Piet? “Oh sorry….ja zo noem ik mijn dochter”, zegt hij met een grijns.

    Ondanks dat hij al een flink aantal jaren heerlijk in Bergschenhoek woont, voelt hij zich nog steeds Rotterdammer. In die zin is het niet verwonderlijk dat Herman met zoon en dochter iedere thuiswedstrijd in de Kuip te vinden zijn. In het verleden ging zijn vrouw ook mee, maar inmiddels is Herman al een tijdje gescheiden.

    Regelmatig plukkend aan zijn baard, vertelt hij over zijn motivatie om sponsor te worden van BVCB. “Ik heb een enorme bewondering voor de mensen die samen de club runnen. De vereniging biedt kinderen, volwassenen niet alleen een manier om te sporten, maar verbindt ook. Kinderen leren dat bewegen gezond is, maar ze leren ook om met elkaar om te gaan, leren dat ze moeten trainen om verder te komen. BVCB biedt heel veel wat van maatschappelijk belang is.” Wie op sportpark De Sporthoek komt en via het hoofdveld met twee grote sponsordoeken achter het doel, naar het tweede veld loopt, ontdekt nog veel meer sponsoruitingen. De gehele lange zijde van het veld is voorzien van reclameborden van de Hell’s Kitchen Horeca Groep, kortweg HKHG. Verder is een jeugdteam volledig “aangekleed” door deze gulle sponsor. Dit team is, het kan ook bijna anders, het elftal BVCB JO14-1, het elftal van zoon Mats. “Maar het leukste van de sponsoring, gaat hij verder, is dat wij de sponsor zijn van de Derde Helft. Bij elke overwinning van een seniorelftal, kan het elftal een kratje bier ophalen”. Dat de invulling van de Derde Helft nu behoorlijk “geblesseerd” is, vanwege de brand in de kantine, gaat ook Hell aan het hart. Mede daarom heeft hij bij het bestuur zijn hulp aangeboden bij het ontwikkelen van nieuwe plannen omrent de nieuwe kantine.

  • Van bruin café tot een wonderlijke club

    ,,De naam Hell’s Kitchen Horeca Groep is afgeleid van de New Yorkse wijk Hell’s Kitchen. Het is de enige wijk op Manhattan met laagbouw, omdat de bewoners gevochten hebben tegen hoogbouw, tegen de grote jongens. Toen ik begon, zat ik er ook zo in; de underdog.” Inmiddels is Herman Hell met zijn bedrijf wellicht één van de grootste van Rotterdam.

    Wie de restaurants en cafés van de HKHG (600 medewerkers) kent of zich hierin probeert te verdiepen, weet dat niet één van de twaalf zaken op een ander lijkt. Neem bijvoorbeeld Het Westerpaviljoen. Gelegen in het Wilde Westen van Rotterdam, geniet je met een Rotterdams bakkie pleur van de voorbijlopende meute. Ontbijt, lunch, borrel of een uitgebreid diner, men vindt het allemaal bij Wester Paviljoen. “Het Westerpaviljoen of kortweg WP, is één van de oudste zaken in Rotterdam. Eind dit jaar komt er een boek uit over WP”, vertelt de 47jarige ondernemer, nog steeds plukkend aan zijn baard.

    In het centrum van Rotterdam staat Sijf een bruin café, dat in 2019 werd uitgeroepen tot Beste Café van Nederland. “Daar waren we best trots op. De beoordeling werd gedaan door een jury namens het vooraanstaande vakblad Misset Horeca. We worden geroemd om onze gastvrijheid, het gastheerschap en om de goede producten die we gebruiken. Door deze erkenning kregen we het nog drukker dan we het al hadden. Dit duurde welgeteld drie maanden…..toen kwam Corona.”

    Het zijn zo maar twee voorbeelden van de zaken behorend tot de HKHG. Vanaf de Brienenoord zie je Het Zalmhuis, wat ook toebehoort aan het “imperium” van Herman Hell. Hier moet je wat moeite doen om er te komen, maar daar word je dan weer voor beloond. Met een fraai interieur, groots uitzicht op de Maas en betaalbare producten. Op de hoek van de Meent en de Binnenrotte ligt Van Zanten met het grootste terras van Rotterdam, waar je altijd in de zon zit. “Dit is één van de belangrijkste aspecten in de horeca: zorg dat je terras bijna de hele dag in zon ligt”. Voor een ontbijt, lunch, diner of een borrel kan men ook nog terecht bij NRC, Loos en Ayla. Een aantal vestigingen van de pizzeriaketen SUGO maakt deel uit van de horecagroep waar Hell de scepter zwaait. Niet zo maar een doorsnee pizzeria. “Bij SUGO eet je pizza per stuk die we voor je knippen en bakken in de steenoven. Je kunt hele en halve stukken bestellen en zo lekker veel toppings proberen en combineren”.

    Buiten Rotterdam heeft de HKHG ook nog Het Hart in Vlaardingen en Het Wapen in Willemstad. “Dit vestingplaatsje is eigenlijk ook een stukje Rotterdam, licht Herman toe. Veel Rotterdammers zijn verhuisd naar Willemstad. En als je in de haven gaat kijken, zie je daar vooral veel Rotterdamse boten”.

    Voor de nieuwste aanwinst van de Hell’s Kitchen Horeca Groep moet men naar de hoek van het Stadhuisplein met de Coolsingel. Recht tegenover het Rotterdamse stadhuis is daar medio februari de club The Grit en festive restaurant Grace gevestigd.

    “Beleving in de horeca is uit, relevantie is in”

    Met het noemen van de drie verdiepingen tellende nieuwe zaak aan het Stadhuisplein komen we tot de bedrijfsfilosofie van de horecagroep van Hell. Van  Grace en The Grit zegt de onderneming zelf: “Waar we losbreken met conventies”. Dat vraagt om een nadere toelichting, die Herman graag geeft. “Jarenlang was het credo van Rotterdam “niet lullen, maar poetsen”. En natuurlijk “geen woorden, maar daden”. Daar is op zich niks mis mee, integendeel. Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag genieten van het leven. Rotterdam is een mooie stad geworden. Een stad waar je trots op mag zijn. We laten onze gasten graag genieten van het goeds wat de stad te bieden heeft. Op plaatsen waar je mag zijn wie je bent.”

    We spraken over de diversiteit, de verschillen tussen de twaalf horecazaken. Maar zijn er aspecten waarin de restaurants en cafés juist overeenkomen? “Zeker, bevestigt de Feyenoordfan, we hanteren het “All Day-principe”: in al onze zaken kunnen klanten terecht van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. De zaken zijn laagdrempelig, dus voor een groot publiek, waar we kwaliteit bieden die bovengemiddeld is”. Met het maken van gerichte keuzes blaast de HKHG bestaande zaken weer nieuw leven in. Belangrijk daarbij is dat gekeken wordt, hoe de zaak iets kan bijdrage aan de omgeving. “Dit is wat er bedoeld wordt met relevantie. Wij zijn de gastheren van de stad! Wij noemen onszelf dan ook geen eigenaar van de horeca. De horeca is van Rotterdam; wij mogen er een tijdje op letten. Op deze manier doen we iets terug voor de maatschappij”.

    Op de vraag of Herman Hell nog ambities heeft, grinnikt hij: “Met BVCB naar de Champions League!” Dan serieus:” Nee, geen echte ambities, geen harde eisen. We doen graag leuke dingen.”

    En zo komen we eigenlijk weer terug bij BVCB. Want de reden om te sponsoren heeft te maken met de genoemde relevantie. “BVCB is de maatschappij in het klein, daar willen we graag iets voor terug doen!”